Google Drive: Formulieren

Met Google Formulieren kun je zelf een enquête samenstellen. De meeste mensen zullen tijdens hun leven meerdere vragenlijsten of enquêtes invullen. Met de software in Google Drive maak je zelf digitale/online formulieren die je naar anderen kunt mailen of op een website kunt zetten.

Stap 1 Log in bij Drive. Ga naar "Nieuw", "meer" en daarna "Google Formulieren"

Stap 2 Bij een eerste gebruik, zal je volgend startscherm krijgen. Klik dan op "aan de slag".

Merk op: ben je bij de nieuwe versie van Drive-documenten beland? Zoek dan het lopende mannetje linksonder je pagina. Klik er op en je kan terug naar de klassieke weergave:

Stap 3 Geef je enquête/formulier een naam door één keer op "Naamloos formulier" te klikken. Geef je formulier een duidelijke naam, zodat je het later ook snel kan terugvinden.

Bij 'Formulierbeschrijving' kun je nog aanvullende info typen: die wordt dan in kleiner lettertype getoond dan de titel.

Stap 4 Vul nu de eerste vraag in (1). Daarna heb je verschillende opties om de vraag te laten beantwoorden (2). Je kan tevens aanduiden of de bevraagden dit veld verplicht moeten invullen of niet (3). Als alles in orde is voor de eerste vraag, klik op "Gereed" (4). Dat herhaal je bij iedere vraag. 

Stap 5 Om aan de tweede vraag te beginnen klik je op "Item toevoegen". Hier heb je opnieuw de keuze over het soort vraag die je wenst te stellen. Je kunt tevens een afbeelding, video, schaal, ... toevoegen. Neem even de tijd om de mogelijkheden te bekijken.

Stap 6 Wil je een vraag verwijderen? Rechtsboven klik je op de prullenbak.

Je kan een vraag ook makkelijk verslepen van volgorde: klik in de vraag en sleep naar de gewenste plaats.

Stap 7 Vooraleer je de enquête verstuurt, kun je kiezen wat je op de bevestigingspagina plaatst. Vervang 'Uw reactie is opgeslagen' door jouw tekst. 

Tips:

-maak de tekst langer (dan heb je meer kans dat de invuller je bevestigingstekst ook direct ziet op de pagina)
-voeg enters tussen elke lijn tekst, zo wordt het sowieso langer
-neem erg vaak een nieuwe regel (=langere tekst)

 

Stap 8 Als de enquête af is, heb je wat mogelijkheden:

-insluiten/embedden in je website (stap 9)
-publiceer je hem op het internet en verzend je de link naar wie het formulier/enquete moet invullen (stap 10)

Stap 9 Ga naar Bestand en kies 'Insluiten...':

a. In het scherm dat dan verschijnt, bepaal je EERST zelf de breedte (540 is ideaal in onze websites!) en de hoogte (zorg dat je formulier lang genoeg is, zodat je geen schuifbalken krijgt aan de zijkant, anders zien mensen vaak de verzendknop niet!)

b. Dan pas kopieer je de code (= een iframe) erboven en plak je die in een nieuw tekstblok in je website, nadat je eerst ook de code-knop hebt aangeklikt in dat nieuwe tekstblok!

andere optie: Stap 10

Wil je het formulier via je gamil verzenden aan deelnemers aan de enquete? Klik dan 'Formulier verzenden'-knop

Vul dan mailadressen in (1) of deel de link op sociale media (Facebook, ...) (2). Wanneer je op "korte link" (3) aanvinkt, wordt de link ingekort en makkelijker om te delen. Klik op "Gereed" (4) als je klaar bent.

Je kan ook de link kopiëren én in je eigen mailprogramma in een eigen mail plakken en verzenden. 

Stap 11 Als laatste kies je hoe je de reacties op je enquête wil opslaan.

Bovenaan op de werkbalk zul je soms onderstaand kadertje zien tevoorschijn komen bv als je een testreactie zelf hebt ingevuld. Klik nu op: "meer informatie".

Nu kun je kiezen of de reacties moeten weergegeven worden:

-in een nieuwe spreadsheet
-een nieuw blad in een bestaande spreadsheet
-heb je liever dat er altijd een nieuwe spreadsheet wordt gemaakt? Vink dan onderaan "altijd nieuwe spreadsheet maken" aan. Sluit af door op de Maken-knop te klikken. 

Extra: je hoeft het document niet op te slaan. Dit doet Google Drive zelf.

Stap 12 De inschrijvingen/antwoorden vind je nu in je Drive. Ze staan (in het begin) net onder elkaar:

De groene bevat al de reacties van de mensen die het formulier hebben ingevuld.
De paarse is het originele formulier. Hier kun je nadien nog wijzigingen aanbrengen, foutjes herstellen,...

De paarse zal zakken, terwijl de groene telkens boven komt te staan, zodra er een reactie binnenloopt (toch als je je drive hebt ingesteld, dat recent bewerkte documenten bovenaan staan!)

Stap 13 Je moet nu ABSOLUUT eerst even alles zelf testen om te zien of alles foutloos getypt is, of je soms geen stuk vergeten bent én of je wel de reacties ziet op je formulier. Heb je bv wel om een emailadres gevraagd? Handig want dan staan alle e-mailadressen mooi onder elkaar. Je kan ze kopiëren en direct in een mail plakken, om bv te bevestigen dat iets doorgaat omdat er al genoeg inschrijvingen zijn...

Stap 14 Gebruik je het formulier een jaar later terug? Pas het dan aan. De reacties zullen op hetzelfde reactieblad komen.

Je kan eventueel de oude reacties kopiëren naar een nieuw document (of naar een tabblad in hetzelfde document). Schrik dan niet, want de eerste kolom met de data en het uur waarop gereageerd werd, zullen xx-en worden.


Meer weten:
Google Drive: Algemeen
Google Drive: Delen van bestanden
Google Drive: Documenten
Google Drive: Presentaties
Google Drive: Spreadsheets
Google Drive: Teken diagrammen en flowcharts

 


Of ga hier naar de help-functie van Google Drive Formulieren zelf:

 

Lees verder: