Spotify en big data

Spotify verzamelt erg veel gegevens over muziekliefhebbers. Daar kan heel veel mee gedaan worden ...

MATTHIAS VERBERGT in DeMorgen van 27 mei 2014

De muziekbusiness wil niet alleen dat u naar muziek luistert, ze wil ook weten naar welke muziek u luistert. Die gegevens krijgen ze van de populaire streamingdienst Spotify, waardoor ze gericht reclame kunnen maken en concerten kunnen plannen. Bij de uitreiking van de Grammy Awards - zowat de belangrijkste muziekprijzen ter wereld - vorig jaar, waagde Spotify zich aan een voorspelling van de winnaars. Liefst vier van de zes voorspellingen kwamen uit, met dank aan de streamingdata van al hun gebruikers.
Spotify, een dienst die je online naar gestreamde muziek laat luisteren, heeft wereldwijd zo'n veertig miljoen actieve gebruikers en groeit als kool. Een kwart van die gebruikers, kondigde de dienst vorige week aan, betaalt daar ook voor. Samen creëren zij dagelijks liefst tweeduizend gigabyte aan gegevens.
Data over welke liedjes de gebruikers wanneer beluisteren, maar ook waar ze zich bevinden, van welk geslacht ze zijn en welke leeftijd ze hebben. De meeste gebruikers hebben bovendien hun Spotify-account verbonden met Facebook, waar nog meer persoonlijke informatie te rapen valt. Zo'n massa aan interessante gegevens noemt men met een modewoord ook wel 'big data', een fenomeen dat uitgegroeid is tot een goudmijn voor de muziekindustrie.
Want naast de meer dan één miljard dollar aan rechten die Spotify sinds 2008 al uitbetaalde aan platenmaatschappijen, voorziet het hen ook van levensbelangrijke informatie.
"Wij krijgen van Spotify inderdaad heel wat statistieken", bevestigt Bert Bieseman, marketing manager Benelux van platenmaatschappij Warner Music. Hetzelfde verhaal is te horen bij Sony Music en Universal.

Marktonderzoek

"Wij hebben het geld niet om uitgebreide marktonderzoeken te doen", zegt Bieseman. Het gebruik van big data is volgens hem een goedkope manier om aan consumentengegevens te geraken. "Het enige wat we wisten vanuit de fysieke verkoop, is waar hoeveel werd verkocht. Nu weten we ook wie onze kopers echt zijn, waar ze vandaan komen en hoe oud ze zijn."
Zo kwam Warner Music te weten dat de Schotse singer-songwriter Paolo Nutini vooral populair is in stedelijke gebieden. "Daar stellen wij.dan onze strategie op af, een enorme vooruitgang", aldus Bieseman. Bij de Amerikaanse punkband Linkin Park viel dan weer op dat de leeftijd van de fans ouder was dan ze bij Warner aanvankelijk dachten. "Aan de hand van de data kunnen we nagaan of ons buikgevoel overeenstemt met de realiteit. En ik moet toegeven dat we regelmatig verrast worden."
Niet alleen platenmaatschappijen, maar ook concertorganisatoren maken gebruik van big data, om bijvoorbeeld te beslissen welke artiesten geboekt worden. "Vroeger was de referentie de albumverkoop, maar die is helemaal weggevallen", zegt Nele Bigaré van Live Nation, dat onder meer Rock Werchter organiseert.
"Alles wordt nu online bekeken, vooral de populariteit is essentieel. En de data van tal van fans zijn vrij toegankelijk. We zouden stom zijn om die niet te gebruiken, iedereen doet het." "Big data is uiterst cruciaal om te zien waar de fans zitten", bevestigt David Zegers, marketingdirecteur van de Brusselse Ancienne Belgique.
Online streaming lijkt de nieuwe heilige graal voor de muzieksector. Begin deze maand raakte bekend dat Apple een bod van liefst 2,3 mil-jard euro had gedaan op koptelefoonmaker Beats Electronics, volgens kenners voornamelijk omwille van zijn streamingdienst Beats Music.
Big data speelt daarbij een belangrijke rol. "Het is een van de reddingsboeien van de muziekindustrie", zegt technologiesocioloog Ben Caudron. "Doordat platenmaatschappijen haast in real-time volgen wat er populair is, kunnen ze hun risico nog meer spreiden."
Netflix
De muziekindustrie is niet de enige sector die deze datamassa aanwendt. Onlinevideotheek Netilix, dat onlangs aankondigde naar België te komen, verzamelde miljoenen kijkgegevens van klanten, en maakte op basis daarvan de ideale serie. Netflix bracht in 'House of Cards' alle elementen samen die volgens de data hun klanten aanspreken. Gevolg: de reeks werd een ongelooflijk kassucces en kaapte vorig jaar drie Emmy Awards weg.
Zo'n succes komt echter niet zonder een prijs. "Elke privépersoon geeft online ongelofelijk veel data weg", waarschuwt Ward Goethals, expert in big data (UAntwerpen)."Er is een soort onverklaarbaar vertrouwen in internetdiensten, met alle priva-cyrisico's van dien", aldus Goethals. Maar er is geen weg terug. "De big data trein is hoe dan ook vertrokken."

Lees verder: