Deeplinken en hotlinken

Wat is het onderscheid tussen die twee vormen van linken?

►Dieplinken of deeplinken is het plaatsen van een hyperlink op een webpagina die linkt naar een specifieke pagina of plaatje binnen een andere website, in plaats van naar de hoofdpagina van die website.

Veel websites zijn verontwaardigd als er naar een afbeelding op hun site gedieplinkt wordt, omdat er meestal geen bronvermelding bij de dieplink staat, of omdat de afbeelding niet rechtervrij is.

Als de bezoeker niet meer via de hoofdpagina passeert van de site, waar de advertenties staan, dan moeten de makers van de website ervoor zorgen dat hun advertenties ook te zien zijn op elke pagina apart.

►Wanneer je een afbeelding of video die op een andere website staat op je eigen webpagina laat zien (door die daar bv. daar te kopiëren en te plakken in jouw site), wordt gesproken van hotlinken. De bezoeker van jouw site kan niet meer echt merken dat de foto eigenlijk niet bij jou staat, maar op de site van iemand anders. 

Juridisch gezien kan hotlinken onrechtmatig zijn. Hotlinken is een vorm van herpublicatie van de foto's en daarmee wordt het auteursrecht soms geschonden. bv In 2007 oordeelde de kantonrechter van Haarlem dat het hotlinken naar een aantal foto's van kunstwerken van een andere website gold als het opnieuw openbaar maken van een auteursrechtelijk beschermd werk in een andere context. 

Sommige websites waar gebruikers zelf video's kunnen uploaden, zoals YouTube en Google Video, bieden expliciet de mogelijkheid tot hotlinken als onderdeel van hun dienstverlening. Wij spreken dan van een video embedden in jouw site. De massale verbreiding van ingebedde video op alle denkbare websites behoort bij die firma's tot het bedrijfsmodel; het nadeel van meer dataverkeer wordt daarbij door de aanbieder op de koop toe genomen. Deze dienstverleners kunnen verdienen aan de informatie over wie wanneer vanaf welke website welke video bekijkt. Daar de gebruiker van de website niet noodzakelijkerwijs in de gaten heeft dat een dienstverlener de video levert, weet hij veelal niet welke privacy-voorwaarden die dienstverlener hanteert. De dienstverlener kan de video ook van reclame voorzien en zo via derden geld verdienen.

Nieuwe evolutie door de opkomst van apps.

Het "deep linking" wordt ook gedaan door Facebook, Twitter en anderen. Verschillende secties van een mobiele app worden daarbij een eigen adres toegewezen, net zoals de verschillende pagina's van artikels op een website hun eigen adres hebben. De links zien eruit als web links, maar voeren de gebruiker rechtstreeks naar de app, niet naar een webpagina. Het lijkt er dus op dat we aan de vooravond staan van een nieuw internet, dat het oude http:// protocol een nieuwe dimensie krijgt. Wellicht zal hier een beveiliging ingebouwd moeten worden. Want op die manier kun je allerlei zaken zomaar laten opstarten bij iemand die zo'n link aanklikt...

Lees verder: